Dámy a pánové, přátelé,

neustále slýchávám floskuli, že Ústí je hnusný město. Řine se na mě od mých kamarádů starousedlíků a i těch kteří jen občas projedou, ze sdělovacích prostředků, z facebookových komentářů. A i když léta vstřebávání této mantry ve mně zanechávají stopy, stále se domnívám, že se i přes specifickou skladbu místního obyvatelstva skrývá pod vší tou arogantně agresivní hloupostí a betonovým příklopem ideální lázeňské město.

Jsem o tom přesvědčený.

Jsem stále přesvědčený, že po všech úrazech posledního století, pod našima nohama leží místo, které by vůbec nemuselo být na chvostu žebříčku měst, ve kterých se dobře žije. A že i když se poslední století snažilo, jak mohlo, přece tuhle kvalitu našeho města nedokázalo zcela zničit. Jako třeba Klíšský potok. Tedy dříve potok, dnes smrdutá stoka uklizená pod povrch města. Stoka, která dlouhá staletí před tím naším, přinášela obyvatelům prosperitu v podobě mnoha mlýnů a tu a tam i jenom obyčejnou radost, o vyhlášených pstruzích v přilehlých hostincích nemluvě. A přesto, že je Klíšský potok odklizen pod povrch a slouží jako výpusť mnoha pokoutních soukromých kanalizačních sítí, tady neustále je. A žije si svým životem, který někdy i „prosákne na povrch“, stačí se jen podívat na stavbu parkoviště na místě popravené osvěžovny Palouček.

V době, kdy ekologická krize prorazila už i na titulní stránky bulvárních deníků, je Ústí ideální investicí do budoucna. Jen pomyslete na ten velký počet řek, potoků, potůčků a struh, které se na jeho katastrálním území nachází. A jsou téměř zadarmo. Leží pod našima nohama, chtělo by se říct, a stačí je jenom „zvednout“ ze země. Stačí k nim přistupovat moudře a stejně tak je i využívat. Posuzovat vše podle tabulek a podle momentální výnosnosti je zřejmě racionální. Avšak moudrost a rozumnost nejsou pouze to. Moudrost má co dočinění s láskou ke svému živému i neživému okolí. S přesvědčením, že já sám nejsem středem světa, ale že jsem jen dokonalou součástkou mechanismu, který mě samotného přesahuje. Že jsem dokonalou molekulou vody v řece, kterou propluji, a — z hlediska věčnosti — nic víc.Angličané prý získávají svůj roztomilý nadhled díky pravidelným dávkám černého čaje. No… Co je však v psychologických kruzích už bráno za fakt, je stejný účinek umění na lidskou psychiku. A stejně jako jsem přesvědčený, že je Ústí kdesi pod našima nohama ideálním lázeňským městem, jsem přesvědčený i o léčebných účincích umění.

Děkujeme, že nám i letos zachováváte věrnost. Co nejsrdečněji pak vítáme vás, kteří jste se přišli podívat na festival KULT poprvé. Pro letošní ročník jsme si vytyčili téma „Řeka“. Byli bychom rádi, kdyby jste se po zhlédnutí představení, s odstupem a nadhledem, které vám divadelní umění umožňuje, zamysleli, jestli třeba právě Klíšský potok nebo řeka Bílina musí nutně být pouze obecní přítěží s chaotickou divočinou na svých březích nebo pro nás mohou být i něco mnohem víc. Jestli by nemělo cenu, je ze země přeci jenom vyzvednout. A jestli by nám přesvědčení, že Ústí může být ve své jedinečnosti krásné, nezměnilo vztah k tomuto místu.

Krásný KULT 22!
Filip Nuckolls, dramaturg festivalu Kult

Premiéra!

MIME PRAGUE: Carpe Diem Ad Rivum (Slavnostní zahájení 22. ročníku festivalu)

10. října 2019 od 18.30 hodin (poté vždy po 30 minutách do 21.00)
Lidické náměstí

Nevstoupíš dvakrát do jedné řeky. Rčení pochází od starořeckého filozofa Herakleita. Smysl je jasný. Řeka se neustále mění a na toho, který do ní vstupuje, se valí stále nové vlny. Mění se i člověk, který do řeky vstupuje. Mění ho dobré i špatné životní zkušenosti.

Řeka je dávný filosofický příměr pro běh života, ve kterém vše plyne, vše je pomíjivé, nic není zaručeno. Protéká nám mezi prsty jako čas. Stále se mění, jako se měníme my sami. Co se stane, když se zastavíme a začneme vnímat dravý proud života kolem nás? I na rušném náměstí se můžeme cítit jako uprostřed řeky, která teče kolem nás. Může proudit ale i z našeho srdce anebo potají tiše bublat někde hluboko pod námi. A jaká řeka poteče zítra? Neptej se... Žij dnes, aneb Carpe diem, jak říkali staří Římané. 

Inspirací pro umělecké zpracování zahájení festivalu KULT se stal Klíšský potok, který postupně začal mizet koncem 70. let 19. století a s přestávkami trval až do konce 20. let ve 20. století. Jak popisuje Helena Borská ve své knize Poznámky k historii města Ústí nad Labem a okolí — potok teče ve zlomu zemské kůry. U stadionu vtéká do štoly, kterou je veden souběžně s Masarykovou ulicí nebo místy i pod ní. Protéká Spolchemií a za podchodem pod tratí u západního nádraží se vlévá do Bíliny.

Režie Radim Vizváry

Losers Cirque Company: Heroes

11. října 2019 od 19.00 hodin
Dům kultury
Losers Cirque Prague: Heroes

Autonehoda. Polytrauma. Narkóza… Co se odehrává ve vašem mozku, když ležíte v kritickém stavu na operačním sále a váš život je v cizích rukách? Utíkáte do svých fantazií a snů, nebo vedete lítý boj? Střet reálné operace a vnitřního světa poraněného. Je načase poznat své hrdiny a vydat se s nimi na vzrušující a dobrodružnou pouť svým tělem. Cíl mise je jediný: přežít!

Obsazení Radim Vizváry, Jindřich Panský, Matyáš Ramba, Vítězslav Ramba, Lukáš Macháček, Jiří Bělka, Mates Petrák, Jana Telcová, Kristýna Stránská, Martina Illichová, Nikola Kopáčová

Režie Daniel Špinar Choreografie: Radim Vizváry Hudba: Ivo Sedláček Kostýmy: Petra Vlachynská Light design: Michael Bláha, Amar Mulabegovič Zvuk: Karel Mařík

90 minut bez přestávky

Premiéra!

Činoherní studio: Stepní vlk

11. října 2019 a 13. října 2019 od 19.00 hodin
Činoherní studio
Činoherní studio: Stepní vlk

Nostalgie je pocitem ztráty a přemístění, je však též milostným románkem s vlastní fantazií. Nebezpečí nostalgie je v tom, že má sklon k zaměňování skutečného domova s imaginárním.“ — Svetlana Boym

Zygmunt Bauman tvrdí, že společnost postihla globální epidemie nostalgie. Budoucnost je nejistá, a proto se vracíme k jediné jistotě, která nám zbyla. K minulosti. Někdejší otřesy se nám jeví snesitelnější než ty, které tušíme před sebou. Vzpomínáme namísto toho, abychom žili.

Inscenace navazuje na předcházející románové adaptace Homo Faber a Pornografie a je završením této středoevropské trilogie.

Obsazení Jan Plouhar, Andrea Berecková, Anna Fišerová, Petr Uhlík, Jaroslav Achab Haidler, Kristýna Podzimková j.h., Marta Vítů, Lukáš Černoch

Režie David Šiktanc Překlad Vratislav Slezák Divadelní adaptace David Šiktanc, Karel F. Tománek Dramaturgie Karel F. Tománek Kostýmy Jana Hauskrechtová Scéna Jan Štěpánek Hudba Vladimír Franz Pohybová spolupráce Veronika Knytlová

Divadlo Na zábradlí: Mýcení

12. října 2019 od 19.00 hodin
Činoherní studio
Divadlo Na zabradlí: Mýcení

Malý pokojíček napěchovaný obrazy a hosty se stává dusivě sevřeným dějištěm umělecké večeře, s jejímž začátkem se stále čeká na herce Národního divadla. Ze slavnostního setkání se stane hluboká, ironická i jízlivě zábavná sonda do života lepší společnosti. Přesné režijní vedení, herecká souhra a nápaditá scénografie přelévají divácké emoce od smíchu k pláči, od humoru a nadsázky k beznadějné zprávě o nás samých.

Představení Mýcení bylo oceněno Cenou Josefa Balvína pro nejlepší českou inscenaci německy psaného textu a Jan Mikulášek získal za jeho režii Cenu divadelních novin v kategorii Činoherní divadlo. Marek Cpin je držitelem Ceny divadelní kritiky za Scénografii roku 2018.

 

Obsazení Jakub Žáček, Magdaléna Sidonová, Honza Hájek, Johana Matoušková / Barbora Bočková, Jana Plodková, Václav Vašák, Dita Kaplanová, Petr Jeništa

Režie Jan Mikulášek Předloha Thomas Bernhard Překlad Marek Nekula Dramatizace Dora Viceníková, Jan Mikulášek Dramaturgie Dora Viceníková, Petr Štědroň Scéna a kostýmy Marek Cpin

110 minut bez přestávky

Divadlo Husa na provázku: Vitka

13. října 2019 od 19.00 hodin
Severočeské divadlo
Divadlo Husa na provázku: Vitka

Osud mladé talentované brněnské skladatelky, dirigentky a femme fatale Vítězslavy Kaprálové očima spisovatelky Kateřiny Tučkové a režisérky Anny Petrželkové.

Příběh o závratném vzestupu mladé ženy, která se dokázala prosadit v oblasti, jež je dodnes vyhrazena především mužům. Ženy, jejíž život byl fascinujícím koktejlem výjimečného nadání a píle, ale i svobodomyslnosti, nespoutanosti a náruživosti, kterými šokovala své okolí. Žila všemu navzdory — jakoby věděla, že na všechno, co chce stihnout, jí zbývá pouhých pár let mezi dvěma válkami.

Zastavila ji až předčasná smrt — zemřela v pětadvaceti letech v roce 1940 ve francouzském Montpellier. V té chvíli však už za sebou měla bohaté autorské dílo, které komponovala od devíti let, dirigovala pražskou filharmonii, londýnský orchestr BBC. Byla životní i tvůrčí partnerkou o pětadvacet let staršího Bohuslava Martinů, s jehož ženou Charlottou tvořili slavný milostný trojúhelník či mnohoúhelník, vezmeme-li v úvahu její četné milence, mezi nimiž nechyběli slavní představitelé meziválečné avantgardy pobývající toho času v Paříži.

Kdyby přežila, byla by jednou z nejslavnějších českých žen.

Tereza Marečková získala za herecký výkon v roli Vitky Cenu Divadelních novin. Tereza Marečková je též držitelkou Ceny divadelní kritiky v kategorii Talent roku 2018.

 

Obsazení Tereza Marečková, Dušan Hřebíček, Ondřej Kokorský, Ivana Hloužková, Vladimír Hauser, Jan Mansfeld, Adam Mašura, Tomáš Milostný, Simona Zmrzlá, Tomáš Žilinský, Soubor DHNP, Martin Jakubíček, Martin Holinka Nebo Martin Vašulka, Petr Stupka / Pavel Čadek, Petr Kovařík / Radek Zapadlo / Radim Hanousek

Režie Anna Petrželková Dramaturgie Lucie Němečková Scéna Lenka Odvárková Kostýmy Hana Knotková Hudba Vítězslava Kaprálová, Bohuslav Martinů, Petr Hromádka

140 minut s přestávkou

Divadlo DRAK: Medová královna

14. října 2019 od 9.00, 10.30 a 17.30 hodin
Činoherní studio
Divadlo DRAK: Medová královna

Divadelní medobraní pro nejmenší.

Dědeček včelař pošle svou malou vnučku do úlu pro med. To ale není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Na cestě k sladkému pokladu je třeba překonat řadu překážek, naučit se pokoře a trpělivosti. Vnučka se postupně dozvídá, kde se takový med vůbec bere a jak jej získat. Dědeček jí pomáhá překonat strach a učí ji mluvit se včelami jejich řečí tak, aby si získala jejich náklonnost a snad i přátelství. Díky jeho moudrým radám, vlastní odvaze a pomoci jedné ztracené včely v nesnázích nakonec děvčátko přece jen pozná tajemství úlu, získá důvěru včelí královny a stane se dobrou včelařkou.

Dopolední představení jsou zadaná pro školy a školky

Obsazení Dominik Linka, Milan Hajn, Filip Huml, Jazmína Piktorová

Režie Radek Beran Dramaturgie Marie Nováková Scénografie Karel Czech Hudba Vít Brukner

50 minut bez přestávky, vhodné pro malé diváky a divačky od 3 let

Lenka Vagnerová & Company: Amazonky

14. října 2019 od 18.00 hodin
Veřejný sál Hraničář
Lenka Vágnerová & Company: Amazonky

Amazonky. Národ mýtických žen, válečnic, jejichž zuřivá síla a nemilosrdnost daly vzniku bizarním příběhům.

Rychlost, síla, tvrdost, úder, vytrvalost, cíl, oheň, dobrou noc! Kdo říká, že násilí není odpovědí? A kdo mě zastaví?

Lenka Vagnerová získala za koncept, režii a choreografii inscenace Amazonky Cenu Divadelních novin.

 

Obsazení Fanny Barrouquére, Markéta Frösslová, Simona Machovičová, Barbora Rokoszová, Tomáš Vychytil, Hynek Obst

Koncept, choreografie, režie Lenka Vagnerová Hudba Tomáš Vychytil Koordinátor bojových scén Radek Mačák Scénografie a kostýmy Michal Heriban Světelný design Michal Kříž Zvuk Andrej Jurkovič Repetitor Lucie Krameriusová Producent Lenka Vagnerová & Company

70 minut bez přestávky

Vosto5: Společenstvo vlastníků

14. října 2019 od 20.00 hodin
Dům techniky
Vosto5: Společenstvo vlastníků

Inscenace je postavena na půdorysu běžné schůze SVJ, tedy společenství vlastníků bytových jednotek, jakých ročně probíhají tisíce. Všichni účastníci jsou vlastníky bytových jednotek, což jim dává právo rozhodovat o společných prostorách s důrazem a jistotou svého majetku. Oněch několik metrů čtverečních v osobním vlastnictví jim tedy poskytuje jednoduchou veličinu — moc. Moc, kterou jinak nemohou prokázat a nechat naplno projevit nikde jinde, než právě zde — na schůzi SVJ.

Jiří Havelka získal za režii inscenace Společenstvo vlastníků Cenu divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo.

 

Obsazení Zdeněk Mucha / Jano Sedal / Petr Kavan, Andrej Polák, Renata Prokopová, Hana Müllerová, Ondřej Bauer, Lenka Loubalová, Halka Je. Třešňáková / Martina Sľúková, Petr Prokop, Ondřej Cihlář, David Dvořák, Zdeněk Pecha, Anna Kotlíková, Patrik Holubář, Václav Poul, Franta a Eda Prokopovi

Námět, scénář a režie Jiří Havelka Dramaturgie Martina Sľúková Scéna Antonín Šilar Kostýmy Andrea Králová

85 minut bez přestávky

Divadlo pod Palmovkou: Pusťte Donnu k maturitě

15. října 2019 od 19.00 hodin
Veřejný sál Hraničář
Divadlo pod Palmovkou: Pusťte Donnu k maturitě

Čágo bélo, šílenci. Je právě tolik, kolik je a vaše oblíbené Studio PALM OFF přináší epizodu z vašeho dospívání. Brandon má nového walkmana, Kelly to přehnala s odbarvovačem a mami, tati, Dylan pije! Nechceš si o tom promluvit? Nekompromisní ponor do devadesátek, do období, kdy všechny otázky dokázalo zodpovědět Bravíčko. Kdy jsme všichni toužili chodit na West Beverly High. Kdy jsme trsali na Spice Girls. Láska, sex a něžnosti na 90210 způsobů. A nezapomeňte: až dokoukáte film, přetočte videokazetu na začátek, jinak dostanete v půjčovně pokutu.

Divadlo pod Palmovkou v Cenách divadelní kritiky 2018 zvoleno jako Divadlo roku.

 

Obsazení Vendula Fialová, Jan Hušek, Tereza Dočkalová, Robert Mikluš, Erika Stárková, Kamila Trnková, Tomáš Dianiška, Jiří Panzner, Jakub Albrecht, Ivana Wojtylová, Anna Bura

Režie F. X. Kalba Dramaturg Ladislav Stýblo Autor textu Tomáš Dianiška Výprava Lenka Odvárková

90 minut bez přestávky

Divadlo Bufet: Jacek staví dům

16. října a 17. října 2019 od 20.00 hodin
Veřejný sál Hraničář
Divadlo Bufet: Jacek staví dům

Divadelní fight-specific na hraně poetik. Co to je? Takhle se to přece nedělá! Pozorujte Jácíčka a Veverku z knihy Daisy Mrázkové na návštěvě u Larse von Triera, třeba.

Po úspěšné inscenaci Unhappy Happy uvádí KULT další divadelní počin v režii Jana Kačeny. Jacek staví dům spojuje dva křiklavě nesouladné zdroje. Idylický příběh zajíčka Jácíčka z dětské knížky Daisy Mrázkové Haló, Jácíčku se odehrává v kulisách — byť spíše tušených — brutálního filmu Jack staví dům Larse von Triera. Kačena to nijak nezdůrazňuje a nevysvětluje, ale z krátkého spojení vzniká napětí a děsivá idyla na hraně poetičnosti a drastického humoru.

(Inscenace se hraje v pojízdném kulturním prostoru Autobuf s kapacitou 35 diváků.)

Obsazení Johana Matoušková, Petr Reif a Petr Krušelnický

Režie Jan Kačena a kolektiv Text Daisy Mrázková, Jan Kačena Scéna a kostýmy Divadlo Bufet Světlo a zvuk Krusha

60 minut bez přestávky

Naivní divadlo Liberec: Pohádka o LIAZCE

17. října 2019 od 18.00 hodin a 18. října od 9.00 a 10.30 hodin
Činoherní studio
Naivní divadlo Liberec: Pohádka o LIAZCE

Tvůrci úspěšné inscenace Pohádka o Raškovi (vyhlášené nejlepší českou loutkovou inscenací sezóny) se po letech vrátili ke „sportovnímu“ příběhu, tentokráte ryze severočeskému. Moderní autorská pohádka z pera Tomáše Syrovátky a v režii Martina Tichého se totiž volně inspiruje úspěchy kamionu LIAZ na tratích slavné pouštní rallye Paříž-Dakar v osmdesátých letech minulého století.

Před severočeskými montéry a závozníky, zvyklými doposud leda tak rozvážet sudy vratislavického piva po libereckém okrese, vyvstane jednoho dne nečekaný úkol. Přestavět závozní náklaďák na závodní kamion. A pokud možno s ním daleko v Africe vybojovat vavřínový věnec.

Jak však název inscenace napovídá, trojici hlavních hrdinů (šofér, navigátor a mechanik) pomáhá během jejich závodění i řada pohádkových bytostí a okolností. Do severní Afriky to totiž nemá daleko ani Šeherezáda či třeba kouzelný džin z láhve... O naše závodníky se každopádně nemusíte bát. Povezou si s sebou do Afriky trochu jablonecké bižuterie a také pivo z vratislavického pivovaru. I díky těmto prezentům najdou po celém světě přátele ochotné jim pomoci, když je nouze nejvyšší.

Inscenace vzniká při příležitosti 30. výročí největšího úspěchu automobilky LIAZ na rallye Paříž-Dakar. Tím bylo v roce 1988 druhé místo v kategorii kamionů. O rok dříve se LIAZáci umístili na bedně poprvé, když senzačně skončili na třetím místě.

Obsazení Diana Čičmanová, Filip Homola, Petr Jelínek, Adam Kubišta, Dominik Migač, Marek Sýkora, Antonín Týmal

Režie Martin Tichý Autor Tomáš Syrovátka Výprava Robert Smolík Hudba Ivan Acher

50 minut bez přestávky

Premiéra!

Lesia Ukrainka Theatre: People

18. října 2019 od 20.00 hodin
Činoherní studio
Lesia Ukrainka Theatre: People

Občas se zdá, že není na světě nic komplikovanějšího než mezilidské vztahy. Například takový Josef. Muž, který neprochází zrovna nejlepším obdobím svého života. Dříve byl úspěšný a vlivný, teď je opuštěný, vyčerpaný a pravděpodobně nemocný. Josef trpí kvůli nevděčným, arogantním a povrchním lidem. Možná je vám ho líto. Ale je dobré si uvědomit, že na mezilidských vztazích musí pracovat obě strany. A pokud jedna vytrvale staví zdi z cihel a upevňuje je manipulací, potom se dříve nebo později ocitne v bludišti, ze kterého není cesty ven.

Představení je uváděno s českými titulky

Obsazení Andriy Kravchuk, Ivan Dovgalyuk, Oksana Tsymbalist, Sergiy Lytvynenko, Inna Lykhovyd, Dmytro Naumets

Režie Vasyl Kolisnyk Dramaturgie Monika Kaňová Scénografie Iryna Polyanska Světla Arthur Temchenko Zvuk Ostap Shuper

80 minut bez přestávky

Inscenace je částí Ukrajinsko-českého divadelního projektu „Dialog bez hranic“ který seznamuje obě země se současnou dramaturgií. Do projektu je zapojeno Lesia Ukrainka Theatre (UA) a Činoherní studio (CZ), projekt probíhá za podpory Českého centra v Kyjevě.

Premiéra!

Divadlo Demago: Vstup zdarma

19. října 2019 od 19.00 hodin
Činoherní studio
Divadlo Demago: Vstup zdarma

Improvizované představení, které poruší zásady nejedné komunity. V jedné takové přebývá obchodník Sámo a jeho žena Hana. Po založení rodiny, ohně v rodinném krbu a fotografií v rodinném albu, zakládají si mladí manželé i párový profil. Rázem však dochází k závadnému spojení a manželství je na třicet dní přerušeno... Slituje se nad nimi pán z Cukrové hory, anebo budou muset pokácet strom, zbourat dům a utratit syna, který je právě na cestě?

Obsazení Jiří Maryško 

Režie a dramaturgie Jiří Maryško Hudba Hendy Witanto Světla Jan Morávek

60 minut bez přestávky

Partneři