Cirk La Putyka #kulturunezastavis: Zahájení 26. ročníku festivalu KULT

11. října 2023 od 17:30, 18:00, 18:30, 19:00 a 19:30 hodin
ZOO Ústí nad Labem

    Kultura živá (Cultura animans)

    Výskyt: Jižní Amerika, Afrika, Asie, Austrálie, Ústí nad Labem

    Biotop: divadla, kina, koncertní sály, galerie, ulice a uličky

    Stupeň ohrožení: kriticky ohrožený (C1)

    Navštivte s námi nově otevřenou ZOO kultury. Přijďte se podívat na ohrožené druhy živé kultury v jejich přirozeném prostředí. Uvidíte nejnáročnější akrobatické triky, nejkrásnější taneční choreografie, nejlibozvučnější hudbu a mnoho dalších vystoupení, která jsme pro vás a další generace zachránili před vyhynutím. Navíc budete mít příležitost vidět, jaká energie za všemi výstupy stojí, jak akrobaté pilují své triky, jak herci mezi svými představeními odpočívají nebo třeba jak se stravuje baletka.

    Upozorňujeme, že každý druh má jiný životní režim, a proto je možné, že jej zastihnete zrovna ve fázi, kdy aktivně nevystupuje a například se stravuje. I to je ale součást naší péče o ohrožené druhy. Prosíme vás, abyste respektovali jejich životní rytmus, nebudili je a nekrmili. Děkujeme.

    U vstupu dostanete mapu naší ZOO s vyznačenými ohroženými druhy. Následně se budete v prostorech zoo pohybovat po vlastní ose. Užijte si návštěvu.

    Vstup je možný pouze dolním vchodem Zoologické zahrady. 

    Do ZOO doražte, v ideálním případě, trolejbusem – parkovacích míst u ZOO je minimum, další možnosti parkování jsou v okolních ulicích (Vojanova, U Podjezdu, nedaleký Penny market) – v jeden moment se ale budou po ZOO pohybovat až tři skupiny cca 360 lidí – prosíme berte to v potaz a pokud pojedete autem, vyražte na místo s větším předstihem)
    ⌚přijďte na čas, který máte na vstupence u QR kódu – skupiny mají omezenou kapacitu a vstupenky budou kontrolovány– hlavně pro váš komfort – zahájení bude trvat odhadem 60–90 minut
    🎟 vstupenky na místě nebude, velmi pravděpodobně, možné koupit (aktuálně dostupný čas je 19:30 – ostatní jsou vyprodané), vstupenka na zahájení zahrnuje vstup do ZOO – není potřeba zvlášť kupovat vstup do ZOO
    🍷u vstupu si můžete koupit svařák nebo teplý mošt – pokud budete chtít, vemte si s sebou termosku (nejlepší volba) nebo oblíbený hrnek – vzhledem k tomu, že nechceme generovat zbytečný odpad, nápoje budeme podávat do našich vratných kelímků
    🚶teple a pohodlně se oblečte a obujte 🙂 a nezapomeňte, prosím, sledovat aktuální informace na našich sociálních sítích Facebook a Instagram

    Cirk La Putyka a #kulturunezastavis

    MeetFactory: Crime

    12. října 2023 od 19:00 hodin
    Veřejný sál Hraničář
    po představení následuje beseda s tvůrci

      Moje země je zemí vrahů. Esther Bol, Crime.

      Autentické dokumentární svědectví dramatičky Esther Bol, která opustila Rusko kvůli Putinově válce na Ukrajině. Mozaika složená z reálných zpráv a autorčiny korespondence na sociálních sítích, e-mailové a chatové konverzace s jejími přáteli, příbuznými, ale i trolly a zcela cizími lidmi je zasazena do částečně smyšleného rámce vztahu s přítelem Ignátem – Ukrajincem z Kyjeva, který začátkem války vstoupil jako dobrovolník do armády a se kterým vzápětí ztratila veškeré spojení. Hra nám zprostředkovává průnik do psychického rozpoložení Rusů, kteří aktivně nesouhlasí s Putinovou agresí, nechává nás nahlédnout do jejich nesnadné životní situace, odhaluje rozpadající se mezilidské vztahy uvnitř rodin i mezi přáteli, ztrátu jistot, nutnost úniku, ať už v podobě emigrace či vnitřního exilu. Zároveň poukazuje na principy vymývání mozku u opačně smýšlejících Rusů. Nechává promlouvat i ukrajinskou stranu, která může mít k tzv. „hodným"  Rusům problematický a rozporuplný vztah.

      autorka Esther Bol překlad Marina Feltlová režie Tomáš Soldán hudba Tomáš Vtípil (živě) zpěv Jana Vondrů (živě) socha Marie Magdaléna Roztočilová obsazení Tereza Dočkalová, Marie Jansová / Anita Krausová, Veronika Lazorčáková, Jakub Gottwald

      délka představení 120 minut bez přestávky

      vhodné pro diváky od 14 let

      Činoherní studio: Krajina se sklady

      13., 15. a 19. října 2023 od 19:00 hodin
      Činoherní studio

        Marie Nováková: Krajina se sklady

        „Jsme z kmene vlků a včel.
        Jsme pijáci koňského mléka.
        Utínači hlav.
        Hrdlo nastav.
        Chrání nás jeřáb popelavý.
        Střez se, kdo uslyšíš jeho hlas.“ 

        Odkrývání vrstev krajiny a příběhů jedné západočeské příhraniční ubytovny. Sem přijíždějí pracovat Poláci, Slováci, Rumuni, Srbové a další bratři a za nocí se potkávají s dušemi mrtvých, kteří stejně jako oni přicházeli, nevěda kam a odcházeli, nevěda proč. Odkrývání ostatků ruských zajatců První světové války, původního německého obyvatelstva, dosídlenců, pohraničníků, prostitutek z východu. Ostatků, které byly nadzvednuty bagry a vzájemně promíseny při stavbě ocelových hal logistických center, která září nocí jako maják pro kamioňáky z celé Evropy.

        režie Klára Vosecká dramaturgie Tereza Marečková výprava Jakub Peruth, Anna Šmídová hudba Jakub Kudláč pohybová spolupráce Barbora Nechanická obsazení Tomáš Čapek, Nataša Gáčová, Barbora Váchová, Lukáš Černoch, Jaroslav Achab Haidler, Matúš Bukovčan, Jan Plouhar, Jiří A. Trnka j.h.

        Dejvické divadlo: Fifty

        14. října 2023 od 19:00 hodin
        Severočeské divadlo
        po představení následuje beseda s tvůrci

          Každý ví, jak dopadlo druhé kolo prezidentské volby v Čechách v lednu 2018. V téhle hře se dozvíte, jaký masakr napáchal výsledek voleb v životě Davida Prebingera, architekta na volné noze, neúspěšného organizátora švédských trojek, čerstvě rozvedeného neúnavného glosátora doby a smolaře s dobrým srdcem.

          Proč jsem se pustil do takového textu? Moje poslední tři divadelní texty se inspirovaly reálnými historickými osobnostmi. Fifty je inspirováno mými kamarády a známými, a to až do té míry, že bych některým z nich měl poděkovat. Třeba Editě Levé. V příběhu se pouštím na poměrně neprobádanou půdu „švédských trojek“ a velice jsem ocenil, že některé situace jsem nemusel prožít na vlastní kůži. Zároveň mě to pochopitelně velice mrzí. Petr Zelenka

          upozornění vzhledem k režijní koncepci inscenace se během představení na jevišti kouří a zazní větší množství vulgarismů

          režie Petr Zelenka obsazení Ivan Trojan, Václav Neužil, Martin Myšička, Tomáš Jeřábek, Veronika Khek Kubařová, Elizaveta Maximová, Denisa Barešová, Klára Melíšková, Eva Suková ml. scéna Nikola Tempír kostýmy Katarína Hollá dramaturgie Olga Šubrtová foto Hynek Glos

          délka představení 170 minut včetně přestávky

          CENY DIVADELNÍ KRITIKY 2022 Ivan Trojan za herecký výkon v roli Davida a Petr Zelenka za poprvé uvedenou českou divadelní hru

           

          Studio Damúza: Eyjú

          15. října 2023 od 9:30 a 11:00 hodin
          Veřejný sál Hraničář

            Ostrov. Korálový ostrov. Vlny, rybky, radost. Maminka. Rybka a maminka. Bezpečí. A dál? Co je dál?!

            Podmořské proplouvání kolem ostrova, pevného bodu, kam se dá vždycky bezpečně schovat. Jako u maminky a tatínka. Rodiče jsou tu kdykoliv je člověk potřebuje. Jsou bezpečí. Ale jak daleko je ještě bezpečí? Když kolem je toho tolik k vidění, tolik k objevování. Tolik k cítění. Inscenace o světě pod hladinou nabízí dětem první kontakt s divadlem – respektuje jejich potřeby a citlivě je uvádí do světa zvuků, hlasů, pohybů, dotyků, loutek. Už od 10 měsíců si totiž miminka začínají pamatovat věci kolem sebe a svět, který bezprostředně nevidí, pro ně už začíná existovat.

            koncept, obsazení Anežka Prosecká, Kateřina Vodičková režie Michaela Váňová scéna Jitka Nejedlá produkce Studio Damúza – Jakub Philipp

            vhodné pro diváky od 10 měsíců do 3 let

            délka představení 45 minut

             

            Krajinou přílivu & Jakub Gottwald: Spis | Růžena Vacková

            16. října 2023 od 19:00 hodin
            ex-Tukan
            po představení následuje beseda s tvůrci

              “Mé drahé dušičky, těším se, že si na mnohá místa v Praze i mimo Prahu zajdeme. Nejkrásnější, co člověk nabývá stárnutím je “historické” prožívání přítomného času, přítomných chvil, jako uzlin svazujících minulost s budoucností. A tak si spolu sedneme, třeba na “Skalce” u Stříbrné Skalice – a v té malé hospůdce (je-li tam ještě) ponesou nám časy lidi našeho života, které uvidíme novýma očima a hlubším zrakem. Radost a pokoj přeji, Vaše R.”

              RŮŽENA VACKOVÁ (1901 – 1982) byla druhou jmenovanou vysokoškolskou profesorkou v Československu (archeologie, dějiny umění, estetika). Poprvé byla vězněna v roce 1945 za odbojovou činnost a jen těsně unikla trestu smrti. Za minulého režimu pak strávila ve vězení takřka 16 let jako politická vězenkyně. Navzdory tomu všemu nikdy neustala ve své pedagogické činnosti a byla morální oporou a vzorem širokému okolí. V roce 1992 jí prezident Václav Havel udělil in memoriam Řád T. G. Masaryka.

              na divadelní inscenaci spolupracují Jakub Gottwald, Tomáš Peřina, Simeon Hudec, Johana Hořejší, Hynek Chmelař, Jana Hauskrechtová, Josefina Hudcová, Jaroslav Repka, Daniela Petříčková, Zdeněk Kříž, Ondřej Balajka, Magdalena Kiselá produkce Krajinou přílivu z.s.

              délka představení 110 minut

              vhodné pro diváky od 14 let

              A studio Rubín: Pravidla úklidu

              17. října 2023 od 19:00 hodin
              Činoherní studio
              po představení následuje beseda s tvůrci

                „Úklid je práce, která je vidět, až když jí nikdo nedělá.“ (Pierrette Hondagneu-Sotelo)

                Tak trochu dark pop, tak trochu žonglování s tématy, mopem a kusem hadru. Temně dokumentární ve své podstatě a jasně barevné na vyčištěném povrchu. Hlasy z východu a z nejspodnějších hlubin práce, kterou západní, ale i česká společnost nechce vidět, ovšem někdo tu práci dělat musí, že jo?!

                Tři mluvčí. Tekuté charaktery žen vypráví o nepsaných pravidlech péče, která po staletí tvoří gender. Superhrdinky úklidu, Eurydiky čekající v říši stínů, zatímco se budoucnost loaduje, zero waste mámy, co si kupují emoci a kvalitní čas na své děti. Češky jsou pendlerky, zatímco Ukrajinky jsou migrantky. Něco se čistí vodou, něco na sucho, něco denně a něco se prostě vyčistit nedá. Společnost, stejně jako úklid, má svá pravidla. A pak přijde válka. A prach znovu usedá na čisté tiché předměty. A ten prach se v prachy obrací a v noci mluví o tom, že poslední vrstva Země se dokonale obejde bez lidí.

                Autorská inscenace o práci v domácnostech, práci na černo, péči a rodičovství na dálku vycházející z dokumentárních rozhovorů s ženami pracujícími v České republice v těch nejmizerněji placených profesích. Ideálně bez smlouvy. Samozřejmě.

                režie Lucie Ferenzová dramaturgie Dagmar Fričová odborná konzultace Mgr. Petra Ezzeddine, Ph.D. výprava a dramaturgická spolupráce Andrijana Trpković Hudba Markéta Ptáčníková hrají Anita Krausová/Agáta Kryštůfková, Martina Jindrová a Táňa Malíková

                Katanari: Ostrov Domov

                18. října 2023 od 9:00, 10:30, 16:00 a 17:30 hodin
                Činoherní studio

                  Možná je domov místo, které cestuje s námi.

                  Ostrov Domov je miniaturní snová inscenace využívající principy loutkového a objektového divadla za doprovodu zvukových hraček a drobných akustických nástrojů. Sestává se z kratičkých poetických fragmentů o různých druzích cest a hledání domova, přičemž každý má svou jedinečnou vizuální interpretaci.

                  režie a obsazení Katarína Caková

                  délka představení 35 minut

                  vhodné pro diváky od 8 let

                  Divadlo Husa na provázku: Vykouření

                  19. října 2023 od 19:00 hodin
                  Dům kultury – kinosál
                  před představením proběhne dramaturgický úvod

                    Ježíš, který hraje evropskou kulturu. Herec, který hraje Ježíše. Herci, kteří s hercem hrajícího Ježíše nemají nic společného. Divadelní provokatéři i kazatelé svobody slova, jimž nic není svaté. Věrní křesťané i svalnatí obránci víry pravé, vykladači práva, mediální proroci... Muslimka. Ti všichni se v roce 2018 u příležitosti pohostinského uvedení her režiséra Olivera Frljiće v Brně hlučně prohnali sálem Divadla Husa na provázku i mediálním prostorem údajně nejateističtější země Evropy. Čtyři roky poté nastává čas vykouřit a vyčistit obojí. Je třeba vrátit se tam, kde to celé začalo – do divadla.

                    Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí kolem jedné neskutečné kauzy, v níž hlavní roli sehrála česká společnost, přivede na provázkovské jeviště fragmenty právních textů, internetových článků a rozhovorů, diváckých dopisů, výpovědí svědků i Nového zákona. Postaví se přitom otázkám, které dodnes obcházejí kolem.

                    Jací ďáblové pokoušejí společnost k tomu, aby se dělila na bojechtivé tábory, a proč? Můžeme se z identity, která potřebuje obraz nepřítele, navzájem vyzpovídat? Lze smířit jazyk víry, v níž je Ježíš spasitelem, s jazykem umění, pro něž je metaforou, jinak než soudní cestou?

                    režie Jiří Havelka obsazení Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Dušan Hřebíček, Jan Kolařík, Sylvie Krupanská, Tereza Maxmilián Marečková, Dominik Teleky, Tereza Volánková, Zdislava Začalová, Michal Sikora j.h., Ctibor Němec j.h. dramaturgie Martin Sládeček scéna Martin Ondruš kostýmy Luděk Kellner rekvizity Petra Jiránková asistent režie Ctibor Němec foto David Konečný inspice Hana Senková

                    délka představení 100 minut bez přestávky

                    upozornění první část inscenace pracuje s hraničními obrazy a symboly, které mohou budit silné emoce, citlivé diváky si také dovolujeme upozornit, že se v inscenaci používá umělá střelba a stroboskopické efekty, pro zvýraznění režijního záměru herci na jevišti kouří cigarety

                    Divadlo Demago: Knedlo, vepřo, zlo

                    20. října 2023 od 19:00 hodin
                    Činoherní studio

                      Improvizovaná performance jednoho muže. Žánry se mísí, atmosféry houstnou, ale nic z toho nelze brát zcela vážně. Je to, jako když kaligraf máchne štětcem namočeným v saké. Ale může to být i jinak.

                      obsazení Maryško hudba Witanto světla Morávek

                      Partneři