Premiéra!

Divadlo KULT: Deus Ex Machina

1., 3. a 4. října 2022 od 19.00 hodin
kostel sv. Vojtěcha

„Říká se, že člověk je výrobek boží.
Tím hůř. Bůh neměl ani ponětí o moderní technice.“

Karel Čapek, R.U.R.

Autorská site specific inscenace. 

Kdo je bůh v 21. století a kdo bude bohem ve století následujícím? Jestli je bohem ten, který umí vytvářet světy a dávat neživým věcem život, není bohem tak trochu člověk? Co když ale umí stvořit něco, co jeho schopnosti už dávno překonalo. Něco, co narozdíl od člověka nepotřebuje tělo, které stárne a podléhá nemocem, něco s nekonečným věděním. Něco, co je všude a ve všem. Tak jako bůh. 

V takovém světe je to jediné, co zůstává člověku, duše.

Ale co to je duše?

režie Štěpán Gajdoš dramaturgie Filip Nuckolls výprava Petr Vítek hudba a zvuková dramaturgie Polina Khatsenka light design Richard Loskot technologie Jiří Bartoš

obsazení Jakub Gottwald, Kryštof Grygar, Richard Janča, Michal Sikora, Denis Šafařík, Matěj Šumbera, Samuel Toman, Adam Mensdorff-Pouilly, Andrea Berecková

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Supported by grant from Iceland, Liechtenstein and Norway.

www.eeagrants.czwww.norwaygrants.cz

Premiéra!

V.O.S.A. Theatre: Zahájení festivalu

12. října 2022 od 19.00 hodin
Letní kino
vstupenky v prodeji

Tématem letošního ročníku je 25 (k)roků vpřed. Jeho různé formy se prolínají programem festivalu. Téma může být chápáno retrospektivně, odkud kam se za 25 let festival posunul a zároveň to značí výhled do budoucnosti. Kam festival směřuje a jakým způsobem to reflektuje současné divadlo.

foto Jiří Dvořák

Divadlo Bufet & Tygr v tísni: Špatné zprávy

13. října 2022 od 19.00 hodin
ex-Tukan

Evangelium poražených. Dobrá zpráva pro ty, kteří v běhu života neobstáli. Temná slepičí polévka pro duši. Moc přítomného bezútěšného okamžiku. Rozverná revue plná neradostných příběhů na téma nespravedlnosti, nešťastné lásky, nesvornosti v rodině či bezvýchodnosti před tváři Boží. Příběhy biblického Jóba, Franze Kafky, Oscara Wilda či vrahů George Floyda spojuje jedno –⁠ prostě neměli štěstí. To nevadí, protože kdo dnes může skutečně říct, že štěstí měl?

režie Martin Falář dramaturgie Marie Nováková, výprava Prokop Vondruška

obsazení Jiří Pěkný, Petr Reif

délka představení 90 minut bez pauzy

Premiéra!

Činoherní studio: Svatojánský oheň

14., 16. a 20. října 2022 od 18.00 hodin
Činoherní studio
prodej vstupenek v září 2022
  • 14. 10. | 18.00
  • 16. 10. | 18.00
  • 20. 10. | 18.00
Karel Šiktanc: Svatojánský oheň

Pohádka básníka Karla Šiktance.

Letní večer, za kterého chlapci skáčou přes ohnivou hranici, přinese velké neštěstí. Matouš svůj skok nezvládne. Nebo to bylo jinak? Nechci je! Nechci nikoho! Nikdo mě nesmí vidět! Co pomůže, když něco moc bolí? Komu ukážeme své zranění? Komu se svěřit? A co je skutečně léčivé? Možná jsou to slova, o která se stará děda. Ten těch slov za celý život slyšel, napsal, řekl a promyslel strašně moc. Matouš chodí sto dní sem a tam, než se dokáže vrátit a podívat se pravdě do tváře. Vyšetřit, co se stalo a ošetřit ránu. Za zlou nocí vždycky nové ráno.

autor textu Karel Šiktanc režie David Šiktanc dramaturgie Tereza Marečková foto Vladimír Šigut

obsazení Annette Nesvadbová, Marta Vítů, Matúš Bukovčan, Jaroslav Achab Haidler, Jan Hušek, Jan Plouhar, Petr Uhlík

A studio Rubín: Náhradní existence

15. října 2022 od 20.00 hodin
Činoherní studio

Svou duši – „světlo, které je v tobě“ – zachráníš jen tak, že řekneš ne, že jim plivneš do ksichtu!” Jak uniknout z kruté reality každodenního života v nesvobodě a stereotypu „domácího vězení“ do „svobodného“ světa tvorby? Z doživotního živoření v „jistotě nejhoršího“ zachraňuje stárnoucího spisovatele jen magický svět literatury a vzpomínek. Tato náhradní existence je jediným světlem v temnotě bytu na pražském sídlišti, v temnotě, která zachvátila celý jeho svět. „Vlčácká“ realita stereotypu, ponížení a hlouposti však nepřestává bušit na dveře. Navenek předčasný stařec, uvnitř živoucí a energický autor, jehož jediným přítelem a souputníkem je žena Marie, přesto nachází dost síly, aby s notnou dávkou nadhledu, humoru, ironie a střízlivé sžíravosti dokázal brilantně pojmenovávat neuralgické body doby i zrůdného totalitního systému, ve kterém musí žít i umírat.

režie Adam Steinbauer dramaturgie Simona Petrů, Lucie Ferenzová, Jiří Ondra výprava a Light design Tereza Bartůňková hudba Matyáš Krtička foto Patrik Borecký

obsazení Tomáš Milostný, Václav Marhold a Agáta Kryštůfková

délka představení 70 minut bez pauzy

Studio Hrdinů: Moje říše je z tohoto světa

16. října 2022 od 19.00 hodin
Veřejný sál Hraničář
po představení následuje beseda s tvůrci

Autorský projekt Miroslava Bambuška vychází z díla, v Čechách ne příliš známého, německého spisovatele a dramatika Wolfganga Borcherta. Borchert patří mezi první německé autory, kteří se otevřeně vyjadřují k tragickým událostem a traumatům spojeným s druhou světovou válkou. Jeho dílo je přes svou prozaickou formu zvláštní expresivní poezií bezútěšnosti.

Borchertův člověk, mladý zhrzený hrdina, se vrací z války s nevyhojitelným vnitřním zraněním, nemůže v sobě zaplašit děs z války. Zpřetrhala v něm všechny jeho ideály a sny. Stala se mu destruktivním prožitkem. Rytmus jeho řeči je koktavý, skoro jako by zapomněl mluvit. Jeho myšlenkám schází logická vazba. Zničené nervy absurdně reagují na vnější podněty. Tento stav ústí nakonec v pocity bezpředmětného strachu a úzkosti.


Inscenace získala Cenu Josefa Balvína v roce 2021.

Saša Rašilov je za tuto inscenaci nominován v anketě Cen divadelní kritiky na Mužský herecký výkon roku 2021.

autor Wolfgang Borchert / Miroslav Bambušek režie Miroslav Bambušek scéna Jana Preková
kostýmy Jana Preková hudba Tomáš Vtípil dramaturgie Jan Horák light design a video Pavel Havrda pohybová spolupráce Zuzana Sýkorová foto Martin Špelda

obsazení Saša Rašilov, Natália Drabiščáková, Jakub Gottwald, Miloslav Mejzlík, Jakub Domorád

délka představení 100 minut bez pauzy

Spitfire Company: Baletky

17. října 2022 od 18.00 hodin
Činoherní studio
po představení následuje beseda s tvůrci

Být produktem systému. Výkonné kolečko, které se nesmí porouchat, nesmí vybočit, nesmí dokonce ani příliš excelovat. Stát, systém, instituce, škola, vzdělání, zaměstnavatel. Všichni chtějí mít „perfektního“ zaměstnance, produkujícího poslušný a bezpečný výrobek – slepou verzi sebe sama. Stejnokroj, stejnomyšlení, stejnomožnosti. V tomhle příběhu je to stejnodres, stejnodrdol, stejnopiškoty a stejnopohyby zabitých dětských dušiček.

Rebelie, jediné možné východisko, jak se utkat s dusivou nesvobodou?

Scénický multimediální projekt Baletky je abstraktním ponorem do duše dívky bojující proti despotickému, dogmatickému systému a ztrátě vlastní identity. Za doprovodu bizarního a černého humoru, živé hudby, rytmizovaných textů a fyzické exprese, sledujeme člověka zápasícího se zaslepenou poslušností, sebedestrukcí a strachem nedostát svému snu. To vše na pozadí surreálných obrazů, výtvarných objektů reprezentujících univerzálně platné fenomény manipulace a teroru. Baletky jsou příběhem všech, kteří odmítají být zkrocená medvíďata.

koncept, performance Miřenka Čechová hudba Martin Tvrdý hudba live Mary C dramaturgie Martina Kinská video Tereza Vejvodová animace Linda Arbanová kostýmy a objekty Eva Matoušová scénografie a výprava Eva Matoušová, Petr Boháč, Honza Tomšů režijní a herecká spolupráce Tereza Dočkalová, Janka Ryšánek Schmiedtová light design Filip Horn foto Jan Hromádko

délka představení 55 minut

Divadlo Na zábradlí: Zdeněk Adamec + Sebeobviňování

18. října 2022 od 19.00 hodin
kostel sv. Vojtěcha a Severočeské divadlo

„Prosím, neudělejte ze mě blázna!“

Dušan D. Pařízek se svým analytickým pohledem na svět a nezáviděníhodnou roli člověka v něm se ve své premiéře v Divadle Na zábradlí opírá o text dramatika a nositele Nobelovy ceny za literaturu Petera Handkeho. Handke se ve své poslední hře Zdeněk Adamec věnuje případu mladého muže, který se v roce 2003 upálil na Václavském náměstí. Z malého českého města na půli cesty mezi Brnem a Prahou se 5. března 2003 večer vydává osmnáctiletý školák Adamec meziměstským autobusem do české metropole. Tam se druhý den ráno na Václavském náměstí polije benzinem a zapálí. Na stejném místě se v roce 1969 upálil student Jan Palach na protest proti okupaci Československa sovětskými vojsky. Stejně jako Palach nazval svou akci „Pochodeň č. 1“, nazve Adamec svůj dopis na rozloučenou zveřejněný na internetu „Pochodeň 2003“.

Scénická skica s názvem Sebeobviňování se zaměřuje na reflexi osoby Petera Handkeho jako veřejně známé osobnosti s kontroverzní pověstí. Velkého spisovatele vyznamenaného Nobelovou cenou a zároveň provokatéra ztvárňuje výjimečný německý herec Samuel Finzi a člen souboru Divadla Na zábradlí Jiří Černý.

scéna, režie Dušan D. Pařízek překlad Petr Štědroň, Jitka Bodláková dramaturgie Petr Štědroň, Dora Viceníková kostýmy Kamila Polívková hudba Peter Fasching a výběr foto KIVA

obsazení Samuel Finzi, Jiří Černý, Stanislav Majer, Martin Pechlát

délka představení 150 minut včetně přesunu z kostela sv. Vojtěcha do Severočeského divadla

Naivní divadlo Liberec: Kabinet zázraků neboli Orbis pictus

19. října 2022 od 9.30 a 17:00 hodin
Činoherní studio

Inscenace, která se inspiruje ve světově proslulé učebnici Jana Ámose Komenského Orbis pictus, je vlastně jakýmsi „divadelním úvodem“ do fungování planety Země. Přichystal ho tvůrčí tým kmenové režisérky Naivního divadla, Michaely Homolové. Podtitul inscenace by klidně mohl znít „Zeměkoule v kostce“, nebo přesněji – ve skříni: po vzoru starobylých kabinetů kuriozit herci z jednotlivých poliček tajemného kabinetu vytahují méně či více známé artefakty, které rozžívají pomocí těch nejstarších i nejtradičnějších loutkářských triků. Těmito divadelními zázraky a kouzly postupně dětské diváky seznámí s největšími zázraky v životě kolem nás. Pro někoho je to příroda, pro jiného člověk samotný, leckdo zůstává v úžasu stát zase z objevů a vynálezů, které má člověk za dobu své existence na svědomí. Tím největším zázrakem je však planeta Země jako celek a její fungování ve vesmíru.


Výtvarník Hza Bažant obdržel Cenu divadelní kritiky v kategorii Scénografie roku 2020

Cena Mateřinka 2021 za hudbu a zvukový plán (Filip Homola)

Cena Mateřinka 2021 za scénografii (Hza Bažant)

koncepce Hza Bažant, Michaela Homolová, Filip Homola, Vít Peřina režie Michaela Homolová dramaturgie Vít Peřina výprava Hza Bažant hudba Filip Homola foto Radek Petrášek

obsazení Veronika Košvancová – Khomová, Kristýna Trojanová, Filip Homola, Adam Kubišta, Petr Štěpánek

Laterna Magika: Robot Radius

21. října 2022 od 19.00 hodin
Severočeské divadlo
po představení následuje beseda s tvůrci

Na planetě Zemi vyhynul život a ovládají ji jen neživé technologie. Zbyl však ještě poslední člověk – vědec, který má dokončit systém transformace člověka fyzického v člověka digitálního. Pochybnosti, které pociťuje, jsou možná tím posledním, co jeho mysl váže k podstatě lidské existence, které se dobrovolně vzdává. Ale třeba tomu tak není, třeba bude toto rozhodnutí evolučním skokem, ze kterého vzejde nové lidstvo.

Inscenace Robot Radius vzešla z volného dialogu s divadelní hrou Karla Čapka R. U. R., od jejíž premiéry letos uplynulo sto let. Tvůrci její téma zasadili do kontextu 21. století, které přineslo nové výzvy i znepokojivé tendence: klimatické změny, rozvoj umělé inteligence, etické otázky genového inženýrství…

vhodné pro diváky od 14 let

koncept Radim Vizváry scénář a režie Miřenka Čechová hudba Michal Pavlíček, Vizuální dramaturgie Amador Artiga, kostýmní výtvarník Marek Cpin light design Karel Šimek, sound design Michal Pavlíček, Martin Tvrdý, digitální technologie Jan Hladil, František Pecháček foto Vojtěch Brtnický

obsazení Radim Vizváry, Michal Pavlíček

délka představení 60 minut

Premiéra!

Divadlo Demago: Vypráskané výročí

22. října 2022 od 19.00 hodin
Činoherní studio
Divadlo Demago: Vypráskané výročí

Divadlo Demago uvádí jubilejní improvizovanou performanci. Pětadvacet rákosek na jedno použití, se vzpřímeně krčí ve výloze Domácích potřeb a násilí. Všechny jsou přírodní, ale výhradně na holou. Pro rodiče, jejichž děti nenosí domů biče, i pro ty, na které doma čeká drzá bič bez cukru. Nám rány rákoskou poslouží namísto salv a špuntů. Ale může to bít i jinak...

režie a dramaturgie Jiří Maryško hudba Hendy Witanto světla Jan Morávek / Jiří Hančič

obsazení Jiří Maryško

délka představení 60 minut

Partneři